Wydzielany podczas spalania węgla kamiennego i brunatnego dwutlenek węgla,
który jest gazem cieplarnianym, przyczynia się do zmian klimatu. Z tym, że z
klimatem nie dzieje się najlepiej możemy przekonać się również w Polsce.
Zimy bez śniegu, ale za to ze smogiem i upalne lata powoli stają się
klimatyczną normą w wielu zakątkach kuli ziemskiej. Z tego powodu rządy na
całym świecie podejmują różne działania, które mają na celu wyeliminowanie
węgla, jako podstawowego paliwa dla elektrowni, ciepłowni i dla gospodarstw
domowych. Priorytetem Unii Europejskiej jest ochrona środowiska i klimatu,
więc Polska nie ma praktycznie wyjścia i musi zrezygnować z węgla, jako
podstawowego nośnika energii. Wbrew prognozom Polska może odejść od węgla
szybciej, niż przewidują prognozy. Najnowsze, publikowane prognozy
przewidują, że nastąpi to pomiędzy 2030, a 2035 rokiem.
W Polsce mamy ten problem, że gospodarka od lat węglem stoi. Odejście od
węgla zapewne wywoła wiele gospodarczych perturbacji, które przełożą się na
życie wszystkich obywateli. Póki co, wszystko toczy się starym, utartym
węglowym trybem. Najlepszym przykładem jest transport kolejowy. Najwięcej
zleceń na transport towarów nadal obejmuje przewóz węgla
kamiennego.
W 2019 roku kolej przetransportowała 236,4 mln ton towarów - w tym 91 mln
ton stanowił węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny. Udział tej grupy towarów
wyniósł 38% i zmniejszył się o 0,6 punktu procentowego w stosunku do 2018
roku. W I kwartale 2020 roku przewozy towarowe wyniosły 54 mln ton - w tym
21 mln ton stanowił węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny. Udział tej grupy
towarów wyniósł 38%1. Jak widać udział przewozu paliw utrzymuje
się na tym samym poziomie. Czy po 2030 roku węgiel kamienny "wyleci z tego
koszyka"? Wiele zależy od realizacji programu restrukturyzacji energetyki,
ale najwięcej od samych firm energetycznych, które w ramach bieżącej
działalności biznesowej same zrezygnują z węgla i przejdą na zieloną stronę
mocy.
... a jak sprawy mają się w skali mikro? W Kielcach składy opału egzystują nie najgorzej, a kielecka elektrociepłownia wytwarza ciepło za pomocą kotła rusztowego parowego OR-50, który opalany jest miałem węglowym. Pociągi z wagonami z węglem i miałem węglowym nie należą obecnie do głównie widywanych składów towarowych w Kielcach, ale na kieleckich stacjach na co dzień możemy zobaczyć węglarki, wyładowane po brzegi "czarnym złotem" ... ale już niekoniecznie pochodzącym z polskich kopalń?
____________________
1. Przewozy towarowe grup ładunków w 2019 roku, Przewozy grup towarów w ujęciu kwartalnym w 2020 r. Dostępny w Internecie w utk.gov.pl. Dostęp: 4.10.2020.
1. Przewozy towarowe grup ładunków w 2019 roku, Przewozy grup towarów w ujęciu kwartalnym w 2020 r. Dostępny w Internecie w utk.gov.pl. Dostęp: 4.10.2020.
| zdjęcia z 20 września 2019 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2021
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu