Szukaj na tym blogu

niedziela, 4 października 2020

Transport kolejowy węglem kamiennym ... jeszcze stoi

Wydzielany podczas spalania węgla kamiennego i brunatnego dwutlenek węgla, który jest gazem cieplarnianym, przyczynia się do zmian klimatu. Z tym, że z klimatem nie dzieje się najlepiej możemy przekonać się również w Polsce. Zimy bez śniegu, ale za to ze smogiem i upalne lata powoli stają się klimatyczną normą w wielu zakątkach kuli ziemskiej. Z tego powodu rządy na całym świecie podejmują różne działania, które mają na celu wyeliminowanie węgla, jako podstawowego paliwa dla elektrowni, ciepłowni i dla gospodarstw domowych. Priorytetem Unii Europejskiej jest ochrona środowiska i klimatu, więc Polska nie ma praktycznie wyjścia i musi zrezygnować z węgla, jako podstawowego nośnika energii. Wbrew prognozom Polska może odejść od węgla szybciej, niż przewidują prognozy. Najnowsze, publikowane prognozy przewidują, że nastąpi to pomiędzy 2030, a 2035 rokiem. 
W Polsce mamy ten problem, że gospodarka od lat węglem stoi. Odejście od węgla zapewne wywoła wiele gospodarczych perturbacji, które przełożą się na życie wszystkich obywateli. Póki co, wszystko toczy się starym, utartym węglowym trybem. Najlepszym przykładem jest transport kolejowy. Najwięcej zleceń na transport towarów nadal obejmuje przewóz węgla kamiennego. 
 
W 2019 roku kolej przetransportowała 236,4 mln ton towarów - w tym 91 mln ton stanowił węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny. Udział tej grupy towarów wyniósł 38% i zmniejszył się o 0,6 punktu procentowego w stosunku do 2018 roku. W I kwartale 2020 roku przewozy towarowe wyniosły 54 mln ton - w tym 21 mln ton stanowił węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny. Udział tej grupy towarów wyniósł 38%1. Jak widać udział przewozu paliw utrzymuje się na tym samym poziomie. Czy po 2030 roku węgiel kamienny "wyleci z tego koszyka"? Wiele zależy od realizacji programu restrukturyzacji energetyki, ale najwięcej od samych firm energetycznych, które w ramach bieżącej działalności biznesowej same zrezygnują z węgla i przejdą na zieloną stronę mocy. 
 
... a jak sprawy mają się w skali mikro? W Kielcach składy opału egzystują nie najgorzej, a kielecka elektrociepłownia wytwarza ciepło za pomocą kotła rusztowego parowego OR-50, który opalany jest miałem węglowym. Pociągi z wagonami z węglem i miałem węglowym nie należą obecnie do głównie widywanych składów towarowych w Kielcach, ale na kieleckich stacjach na co dzień możemy zobaczyć węglarki, wyładowane po brzegi "czarnym złotem" ... ale już niekoniecznie pochodzącym z polskich kopalń? 
 



____________________
1. Przewozy towarowe grup ładunków w 2019 roku, Przewozy grup towarów w ujęciu kwartalnym w 2020 r. Dostępny w Internecie w utk.gov.pl. Dostęp: 4.10.2020.
| zdjęcia z 20 września 2019 roku | 
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2021  

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0