ET41-150 znalazła się w grupie lokomotyw serii ET41, które po raz pierwszy w historii tej serii zostały zmodernizowane. Modernizację lokomotyw wykonano w Zakładzie Napraw Taboru Spółki PKP CargoTabor w Ostrowie Wlkp. Roboty związane z modernizacją lokomotyw rozpoczęły się w 2016 roku. Zakres robót był podobny, jak w przypadku modernizacji lokomotyw serii EU07 (do typu 303Eb, z nową numeracją od 1501), która została wykonana w latach 2011-2013 w ZNLE Gliwice S.A oraz w PKP CargoTabor Ostrów Wlkp.1
Pierwszą zmodernizowaną lokomotywą była ET41-006 (złożona z członów: ET41-126B + ET41-005A. ET41-006 została poważnie uszkodzona w pożarze rezystorów oporowych w dniu 26 maja 2015 roku. Zdarzenie miało miejsce w okolicy stacji Imielin). W latach 2016-2020 zmodernizowano ponad 1/4 czynnych lokomotyw serii ET41 (ET41-002, ET41-005, ET41-010, ET41-022, ET41-027, ET41-031, ET41-037, ET41-041, ET41-058, ET41-061, ET41-077, ET41-084, ET41-086, ET41-087, ET41-089, ET41-096, ET41-100, ET41-102, ET41-103, ET41-105, ET41-108, ET41-117, ET41-121, ET41-123, ET41-128, ET41-131, ET41-132, ET41-136, ET41-137, ET41-146, ET41-148, ET41-150, ET41-151, ET41-153, ET41-160, ET41-168, ET41-169, ET41-170, ET41-181, ET41-182, ET41-186, ET41-188, ET41-191, ET41-192, ET41-193, ET41-194 ET41-197, ET41-198).1,2
W trakcie naprawy na poziomie P5 wykonano modernizację, której celem była poprawa warunków pracy maszynisty. Przebudowana została kabina maszynisty, w której zainstalowano nowy pulpit. Pulpit wyposażono we wszystkie wskaźniki kontroli parametrów pracy lokomotywy, niezbędne do uruchomienia i prowadzenia lokomotywy. Zabudowano okna boczne z przyciemnianymi szybami oraz ogrzewanie elektrycznie szyb przednich. Lokomotywa otrzymała nowe reflektory halogenowe. W kabinie zainstalowano urządzenia klimatyzacyjne oraz instalację przeciwpożarową. Lokomotywa wyposażona została w kamery do zapisu obrazu szlaku w trakcie jazdy. Kabina została wytłumiona poprzez zabudowę ścian materiałami wygłuszającymi. Pozwoliło to na zmniejszenie hałasu wewnątrz kabiny z 78 dB do 68-70 dB. Wymieniono również instalację elektryczną, przebudowano układy pneumatyczne, zmodernizowano wózki i silniki trakcyjne.3
| zdjęcia z 20 września 2019 roku |
______________________
1. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim. Dostępny w Internecie na
facebook.com - post z 8 sierpnia 2016. Dostęp: 10.10.2020.
2. Lokomotywy elektryczne ET41. Dostępny w Internecie w
ilostan.forumkolejowe.pl. Dostęp: 10.10.2020.
3. PKP CARGO odebrało pierwszą zmodernizowaną lokomotywę serii ET41. Dostępny w
Internecie w pkpcargo.com/pl/aktualnosci/ - wpis z 2016-10-14. Dostęp:
10.10.2020.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2021
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń