Szukaj na tym blogu

niedziela, 11 października 2020

Zmodernizowana ET41-150 manewruje po herbskiej stacji

Lokomotywy elektryczne, które oczekują na zmianę maszynisty na stacji Kielce Herbskie zwykle stoją na torze 111. Zdarza się, że na torze stoi kilka lokomotyw. Gdy na torze 106 pojawiła się lokomotywa ET41-150, jadąca w kierunku posterunku zwrotniczych KHA11, było jasne, że za chwilę wjedzie na tor 111 i dołączy do stojącej tam lokomotywy ET22. Takie manewry - jadących luzem lokomotyw - można zaobserwować wiele razy dziennie na herbskiej stacji.
ET41-150 (typ 203E) została wyprodukowana w 1981 roku przez HCP. Jak wszystkie ET41 należy do PKP Cargo. Obecny jej przydział to Śląski Zakład Spółki w Tarnowskich Górach. Ostatnia naprawa (piątego poziomu utrzymania P5 - dawniej NG), połączona z modernizacją - co można odczytać z pudła lokomotywy - miała miejsce w zakładzie PKP CargoTabor ZNT Ostrów Wielkopolski (27 luty 2018).

ET41-150 znalazła się w grupie lokomotyw serii ET41, które po raz pierwszy w historii tej serii zostały zmodernizowane. Modernizację lokomotyw wykonano w Zakładzie Napraw Taboru Spółki PKP CargoTabor w Ostrowie Wlkp. Roboty związane z modernizacją lokomotyw rozpoczęły się w 2016 roku. Zakres robót był podobny, jak w przypadku modernizacji lokomotyw serii EU07 (do typu 303Eb, z nową numeracją od 1501), która została wykonana w latach 2011-2013 w ZNLE Gliwice S.A oraz w PKP CargoTabor Ostrów Wlkp.1

Pierwszą zmodernizowaną lokomotywą była ET41-006 (złożona z członów: ET41-126B + ET41-005A. ET41-006 została poważnie uszkodzona w pożarze rezystorów oporowych w dniu 26 maja 2015 roku. Zdarzenie miało miejsce w okolicy stacji Imielin). W latach 2016-2020 zmodernizowano ponad 1/4 czynnych lokomotyw serii ET41 (ET41-002, ET41-005, ET41-010, ET41-022, ET41-027, ET41-031, ET41-037, ET41-041, ET41-058, ET41-061, ET41-077, ET41-084, ET41-086, ET41-087, ET41-089, ET41-096, ET41-100, ET41-102, ET41-103, ET41-105, ET41-108, ET41-117, ET41-121, ET41-123, ET41-128, ET41-131, ET41-132, ET41-136, ET41-137, ET41-146, ET41-148, ET41-150, ET41-151, ET41-153, ET41-160, ET41-168, ET41-169, ET41-170, ET41-181, ET41-182, ET41-186, ET41-188, ET41-191, ET41-192, ET41-193, ET41-194 ET41-197, ET41-198).1,2

W trakcie naprawy na poziomie P5 wykonano modernizację, której celem była poprawa warunków pracy maszynisty. Przebudowana została kabina maszynisty, w której zainstalowano nowy pulpit. Pulpit wyposażono we wszystkie wskaźniki kontroli parametrów pracy lokomotywy, niezbędne do uruchomienia i prowadzenia lokomotywy. Zabudowano okna boczne z przyciemnianymi szybami oraz ogrzewanie elektrycznie szyb przednich. Lokomotywa otrzymała nowe reflektory halogenowe. W kabinie zainstalowano urządzenia klimatyzacyjne oraz instalację przeciwpożarową. Lokomotywa wyposażona została w kamery do zapisu obrazu szlaku w trakcie jazdy. Kabina została wytłumiona poprzez zabudowę ścian materiałami wygłuszającymi. Pozwoliło to na zmniejszenie hałasu wewnątrz kabiny z 78 dB do 68-70 dB. Wymieniono również instalację elektryczną, przebudowano układy pneumatyczne, zmodernizowano wózki i silniki trakcyjne.3

| zdjęcia z 20 września 2019 roku |
______________________
1. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim. Dostępny w Internecie na facebook.com - post z 8 sierpnia 2016. Dostęp: 10.10.2020.
2. Lokomotywy elektryczne ET41. Dostępny w Internecie w ilostan.forumkolejowe.pl. Dostęp: 10.10.2020.
3. PKP CARGO odebrało pierwszą zmodernizowaną lokomotywę serii ET41. Dostępny w Internecie w pkpcargo.com/pl/aktualnosci/ - wpis z 2016-10-14. Dostęp: 10.10.2020. 

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2021

2 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0