Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 17 września 2018

Elektryczne zespoły trakcyjne nowej generacji

Na stacji Kielce Białogon przystają wszystkie pociągi REGIO jadące linią kolejową nr 8, z Kielc w kierunku Krakowa i Katowic. Wśród tych pociągów można spotkać trzy-członowy EN63A-005 (36WEa-005).

Tego typu pojazdy biegają po świętokrzyskich torach dopiero czwarty rok, ale już się na tyle opatrzyły, że nikt nie zwraca na nie specjalnej uwagi. Zapewne przyczyniło się do takiego postrzegania tych i zaprojektowanych w tym samym czasie innych elektrycznych zespołów trakcyjnych ... ich zewnętrzne podobieństwo. Wiele osób może nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, ale przecież wystarczy spojrzeć na nowe ezt produkowane od początku XXI wieku, aby znaleźć wiele cech wspólnych tych pojazdów. Nie tylko wyglądają podobnie, ale też mają wiele wspólnych cech konstrukcyjnych.


Do zmian, które zachodzą wokół nas szybko się przyzwyczajamy i większość z nas traktuje zmiany, jako coś naturalnego ... i słusznie. Jednak warto zwrócić uwagę, że w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych, zaszła na naszych oczach istotna zmiana jakościowa.  Takie pojazdy, jak EN63A-005, można nazwać elektrycznymi zespołami trakcyjnymi drugiej, a może właściwej byłoby je określić nowej generacji.

Pojawienie się tych pojazdów na naszych torach to wynik ekspansji techniki komputerowej w kolejnictwie. Rozwój techniki, ale przede wszystkim wprowadzenie na szeroką skalę rozwiązań technologicznych opartych na technice komputerowej, pozwolił skonstruować elektryczne zespoły trakcyjne, które w sposób istotny różnią się od pojazdów, które były budowane w XX wieku. Rzecz jasna przełom nie nastąpił z dnia na dzień i przez wszystkie minione dziesięciolecia  doskonalono te pojazdy, ale postęp technologiczny ostatnich lat pozwolił na stworzenie pojazdów istotnie różniących się od elektrycznych zespołów trakcyjnych, którym początek dała seria ET 87 Pruskiej Kolei Państwowej (Preußischen Staatseisenbahne), wprowadzona na tory 2 kwietnia 1914[1], a koniec dziesiątki konstrukcji z całego świata, w tym wiele polskich, na czele z EN57.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2019






/ zdjęcia  z 6 maja 2017 roku /
Przypisy:
[1]. Seria ET 87

2 komentarze

  1. Dzięki technice komputerowej powstało wielu typów urządzeń elektronicznych, które używamy na co dzień i które znalazły zastosowanie m.in. w kolejnictwie. Nic lepszego nie mogło w ostatnich latach przytrafić się ludzkości, jak technika komputerowa :-t

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda tylko, że wkład polskiej myśli technicznej w te pojazdy jest tak niewielki. Istotne komponenty tych pojazdów to produkcja pochodząca spoza Polski, głównie z Niemiec

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0