Szukaj na tym blogu

niedziela, 23 września 2018

Po 4821 dniach przerwy powrócił pociąg pasażerski do Buska

4821 dni trwała przerwa w kursowaniu pociągów pasażerskich na trasie z Kielc do Buska Zdrój. Gdy 18 kwietnia 2005 roku przyjechał do Kielc ostatni w tym dniu rozkładowy pociąg osobowy z Buska Zdrój, nikt wtedy nie przypuszczał, że nastąpi tak długa przerwa w kursowaniu pociągów pomiędzy tymi miastami.


Trzeba było czekać aż 13 długich lat na następny pociąg pasażerski do Buska. Ten moment nastąpił o godzinie 11:04 w dniu 30 czerwca 2018 roku, gdy z peronu 3 stacji Kielce odjechał elektryczny zespół trakcyjny EN63A-007, jako pociąg REGIO z Kielc do Buska Zdrój. W ten sposób zainaugurowane zostały kursy pociągów, które obsługiwane były przez Świętokrzyski Oddział PolRegio. Pociągi zostały uruchomione niejako na próbę, bo jeździły tylko w soboty i niedziele, a ostatni z nich pojechał w trasę Kielce (odjazd 19:13) - Busko (odjazd 20:20) - Kielce (przyjazd 21:10) w dniu 2 września 2018 roku.

Pasażerowie korzystający z weekendowych pociągów do Buska podróżowali według taryfy świętokrzyskiej, co przekładało się na stosunkowo niską cenę biletu wynoszącą 6,20 zł. Organizatorem uruchomienia pociągów z Kielc do Buska był Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, który zarezerwował dotację na kursy w wysokości 74 tys. zł.

Niestety, ale 13 lat przerwy w kursowaniu pociągów pasażerskich na odcinku linii kolejowej nr 73, pociągnęło za sobą określone skutki w postaci degradacji technicznej infrastruktury przystankowej na tej linii. Pociągi jadące z Kielc do Buska przystawały tylko na stacjach krańcowych oraz na stacjach znajdujących się na linii kolejowej nr 8 (Kielce Białogon, Kielce Słowik, Sitkówka-Nowiny).

Przed uruchomieniem pociągów PolRegio do Buska, zdołano jednak tak przygotować infrastrukturę kolejową (głównie na odcinku Włoszczowice–Kielce), aby pociągi pasażerskie mogły rozwijać prędkość do 80 km/godz (KP -1,236, KK - 44,449).  Przed remontem linii, ze względu na zły stan techniczny torów i obiektów inżynieryjnych, pociągi towarowe musiały w kilku miejscach zwalniać do 40-50 km/godz. W ramach  remontu wykonano również roboty porządkowe i drobne roboty budowlane na dworcu w Busku. PKP PLK stanęła na wysokości zadania, bo pasażerowie, tak z jazdy, jak i prędkości pociągów PolRegio byli zadowoleni.

Pociągi Polregio z Kielc do Buska obsługiwały głównie elektryczne zespoły trakcyjne EN63A, ale w dniu 28 lipca pojechał do Buska pociąg specjalny, składający się z EN57Ald-2218 + EN57ALd-2219. Związane to było z wielkim zlotem rowerzystów w ramach Kieleckiej Masy Krytycznej. Jeden ezt wiózł głównie rowerzystów, a drugi około 100 rowerów. Zdjęcia, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane w trakcie, gdy skład EN57Ald-2218 + EN57ALd-2219 przejeżdżał po moście nad Czarną Nidą. To jedna z najbardziej klimatycznych miejscówek kolejowych w Świętokrzyskiem. 




____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2019

 / zdjęcia z 28 lipca 2018 roku /

3 komentarze

  1. Pociągi do Buska to nic pewnego. Po pierwsze niszczy interes busiarzom, a po drugie stacje takie jak Busko, zakończone kozłem oporowym =)), zawsze mają pod górkę. Tylko połączenie Kielc z Tarnowem przez Busko odmieni tą sytuację -#

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszej kolejności pociągi muszą być uruchomione w przyszłym roku, a po drugie należy dociągnąć tory do centrum Buska.

      Jeżeli to nie nastąpi, wniosek może być tylko jeden: zbliżały się wybory samorządowe, więc kolej do Buska to były tylko "igrzyska przedwyborcze". Obym nie miał racji (o)

      Usuń
  2. pociąg do kolei28 września 2018 00:35

    Ciekawe, czy 13 okaże się szczęśliwa dla pociągów na tej linii, czy też znowu nastąpi okres długiej przerwy?

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0