Trzeba było czekać aż 13 długich lat na następny pociąg pasażerski do Buska. Ten moment nastąpił o godzinie 11:04 w dniu 30 czerwca 2018 roku, gdy z peronu 3 stacji Kielce odjechał elektryczny zespół trakcyjny EN63A-007, jako pociąg REGIO z Kielc do Buska Zdrój. W ten sposób zainaugurowane zostały kursy pociągów, które obsługiwane były przez Świętokrzyski Oddział PolRegio. Pociągi zostały uruchomione niejako na próbę, bo jeździły tylko w soboty i niedziele, a ostatni z nich pojechał w trasę Kielce (odjazd 19:13) - Busko (odjazd 20:20) - Kielce (przyjazd 21:10) w dniu 2 września 2018 roku.
Pasażerowie korzystający z weekendowych pociągów do Buska podróżowali według taryfy świętokrzyskiej, co przekładało się na stosunkowo niską cenę biletu wynoszącą 6,20 zł. Organizatorem uruchomienia pociągów z Kielc do Buska był Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, który zarezerwował dotację na kursy w wysokości 74 tys. zł.
Niestety, ale 13 lat przerwy w kursowaniu pociągów pasażerskich na odcinku linii kolejowej nr 73, pociągnęło za sobą określone skutki w postaci degradacji technicznej infrastruktury przystankowej na tej linii. Pociągi jadące z Kielc do Buska przystawały tylko na stacjach krańcowych oraz na stacjach znajdujących się na linii kolejowej nr 8 (Kielce Białogon, Kielce Słowik, Sitkówka-Nowiny).
Przed uruchomieniem pociągów PolRegio do Buska, zdołano jednak tak przygotować infrastrukturę kolejową (głównie na odcinku Włoszczowice–Kielce), aby pociągi pasażerskie mogły rozwijać prędkość do 80 km/godz (KP -1,236, KK - 44,449). Przed remontem linii, ze względu na zły stan techniczny torów i obiektów inżynieryjnych, pociągi towarowe musiały w kilku miejscach zwalniać do 40-50 km/godz. W ramach remontu wykonano również roboty porządkowe i drobne roboty budowlane na dworcu w Busku. PKP PLK stanęła na wysokości zadania, bo pasażerowie, tak z jazdy, jak i prędkości pociągów PolRegio byli zadowoleni.
Pociągi Polregio z Kielc do Buska obsługiwały głównie elektryczne zespoły trakcyjne EN63A, ale w dniu 28 lipca pojechał do Buska pociąg specjalny, składający się z EN57Ald-2218 + EN57ALd-2219. Związane to było z wielkim zlotem rowerzystów w ramach Kieleckiej Masy Krytycznej. Jeden ezt wiózł głównie rowerzystów, a drugi około 100 rowerów. Zdjęcia, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane w trakcie, gdy skład EN57Ald-2218 + EN57ALd-2219 przejeżdżał po moście nad Czarną Nidą. To jedna z najbardziej klimatycznych miejscówek kolejowych w Świętokrzyskiem.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2019
/ zdjęcia z 28 lipca 2018 roku /
Pociągi do Buska to nic pewnego. Po pierwsze niszczy interes busiarzom, a po drugie stacje takie jak Busko, zakończone kozłem oporowym
, zawsze mają pod górkę. Tylko połączenie Kielc z Tarnowem przez Busko odmieni tą sytuację -#
OdpowiedzUsuńW pierwszej kolejności pociągi muszą być uruchomione w przyszłym roku, a po drugie należy dociągnąć tory do centrum Buska.

UsuńJeżeli to nie nastąpi, wniosek może być tylko jeden: zbliżały się wybory samorządowe, więc kolej do Buska to były tylko "igrzyska przedwyborcze". Obym nie miał racji
Ciekawe, czy 13 okaże się szczęśliwa dla pociągów na tej linii, czy też znowu nastąpi okres długiej przerwy?
OdpowiedzUsuń