Pociąg SKW, który przyjechał 6 maja 2018 roku z Iłży do Marcul składał się z lokomotywy Lyd1-251 oraz trzech wagonów osobowych tzw. letniaków. Na stronie internetowej SKW letniaki określone są jako wagony typu "retro".
Wagony letniaki to konstrukcja powstała w wyniku adaptacji wąskotorowych wagonów krytych. Z wagonów krytych pozostawiono ostoję (ramę), wózki oraz dach. Część pasażerska została zbudowana jako nowy element wagonu. W letniakach zwykle możemy dostrzec części innych elementów i detali z wagonów krytych (np. słupki zewnętrzne).
Wagony letniaki to konstrukcja powstała w wyniku adaptacji wąskotorowych wagonów krytych. Z wagonów krytych pozostawiono ostoję (ramę), wózki oraz dach. Część pasażerska została zbudowana jako nowy element wagonu. W letniakach zwykle możemy dostrzec części innych elementów i detali z wagonów krytych (np. słupki zewnętrzne).
Najstarszy letniak SKW został wyprodukowany w warsztatach NKD w Karczmiskach w 2008 roku, na zamówienie powiatu Starachowice. Najmłodszy letniak jest nabytkiem tegorocznym. W dniu, w którym zostały wykonane zdjęcia, które można tutaj zobaczyć, miał miejsce inauguracyjny kurs nowego letniaka z pasażerami. Co ciekawe, ten wagon, jako towarowy jeździł wcześniej na starachowickiej wąskotorówce, gdy ta była zarządzana przez PKP.
Wagon kryty, który zaadaptowano na wagon letniak, został przekazany nieodpłatnie przez mieszkańców Starachowic (dar Elżbiety i Tomasza Oczkowskich na rzecz powiatu starachowickiego). Wagon wymagał nie tylko przystosowania do przewozu pasażerów, ale także gruntownego remontu. Poza tym był pozbawiony wózków. Środki na remont wagonu, w wysokości ponad 40 tys. zł, przekazała gmina Iłża oraz powiat starachowicki.
Po remoncie wagon wygląda, jak nowy i może przewieźć do 30 pasażerów. Niefortunne jednak jest usytuowanie ławek w wagonie, wzdłuż jego ścian. Jazda plecami do "okien" jest co najmniej dziwnym rozwiązaniem. Co ciekawe, wśród pasażerów, którzy podróżowali z dziećmi dało się słyszeć opnie, że wagony powinny zostać doposażone w okna ... ale wtedy nie byłyby już letniakami.
Letniaki są popularnymi wagonami na polskich wąskotorówkach. Turyści chętnie nimi podróżują. Pierwsze wagony letniaki zostały zbudowane w latach 70. XX wieku przez warsztaty kolejowe w Lisewie Malborskim. Tego typu przeróbek dokonywały także ZNTK Ostrów Wielkopolski.
Letniaki z SKW powstały w wyniku przebudowy wagonu krytego typu 3Kw (krótsza rama bez pomostu hamulcowego) oraz 4Kw (dłuższa rama z pomostem hamulcowym).
_____________________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2020
_____________________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2020
/ zdjęcia z 6 maja 2018 roku /
Bibliografia
[1]. Świat Kolejek Wąskotorowych 750 mm SKW
Gdzie letniaki stoją w Iłży w zimie? Na wolnym powietrzu?
OdpowiedzUsuń