Stacja kolei wąskotorowej w Pińczowie to obecnie stacja krańcowa Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej. To tutaj najdalej docierają pociągi turystyczne, które wyjeżdżają z Jędrzejowa. Długość trasy Jędrzejów-Pińczów wynosi 29,5 km.
Stacja w Pińczowie nie musiała zostać stacją krańcową. Gdy kilkanaście lat temu jędrzejowska wąskotorówka powstawała w nowej, turystycznej formule, z udziałem powiatów i gmin położonych na jej trasie, to powiat Busko-Zdrój i gmina Wiślica nie zgłosiły zainteresowania tą inicjatywą. Co prawda od Pińczowa do Wiślicy zachowało się wiele fragmentów torowiska, ale przedłużenie jędrzejowskiej wąskotorówki na południe wydaje się dzisiaj nierealne. Warto jednak, w tym miejscu dodać, że odcinek toru Pińczów - Wiślica został zamknięty przez PKP dużo wcześniej. Główną przyczyną zamknięcia linii kolejowej z Pińczowa do Wiślicy były niszczycielskie skutki wielkiej powodzi, która nawiedziła dolinę Nidy w 1997 roku.
Głównym obiektem stacji Pińczów jest dworzec, a właściwie rzecz ujmując budynek stacyjny. Budynek wraz z całą stacją jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych woj. świętokrzyskiego (nr rej.: A-1185/1-5 z 20.02.1995).
Stacja pod względem ruchowym stanowi jedną grupę torów, które pierwotnie służyły do przyjmowania, wyprawiania i przepuszczania pociągów osobowych i towarowych. Układ torowy stacji Pińczów prawie nie zmienił się od czasów PKP. Obecnie w układzie torowym stacji najważniejszą rolę odgrywają tory : tor 1 - główny zasadniczy, tor 3 - główny dodatkowy, tor 4 - odstawczy. Między torem 1 i 4 wybudowano niski peron o nawierzchni z kostki drogowej. Na równi stacyjnej można jeszcze zobaczyć tor 5 - postojowy, ale nie jest on wykorzystywany - tor jest zarośnięty.
Kolej wąskotorowa zawitała do Pińczowa w 1923 roku. Rozpoczęto wtedy budowę Pińczowskich Kolei Dojazdowych o rozstawie 600 mm. Pierwszym odcinkiem, który wybudowano była linia kolejowa o długości 18 km łącząca Pińczów ze stacją Hajdaszek (1924). Linia biegła po tzw serpentynach pińczowskich. Charakteryzowały ją ciasne łuki i bardzo strome podjazdy, dochodzące miejscami do 25 promili.
Oficjalne oddanie stacji kolei wąskotorowej w Pińczowie do użytku odbyło się w 1925 roku. Otwarto wtedy odcinek linii: Pińczów - Wiślica (18 km).
W latach 50. ubiegłego wieku zlikwidowano linię łączącą Pińczów z Hajdaszkiem oraz przekuto tor na obecny rozstaw 750 mm. Zbudowano wtedy 9 km odcinek toru łączący Pińczów i Umianowice. To właśnie ten tor jest eksploatowany przez pociągi turystyczne, organizowane przez ŚKD.
Głównym obiektem stacji Pińczów jest dworzec, a właściwie rzecz ujmując budynek stacyjny. Budynek wraz z całą stacją jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych woj. świętokrzyskiego (nr rej.: A-1185/1-5 z 20.02.1995).
Stacja pod względem ruchowym stanowi jedną grupę torów, które pierwotnie służyły do przyjmowania, wyprawiania i przepuszczania pociągów osobowych i towarowych. Układ torowy stacji Pińczów prawie nie zmienił się od czasów PKP. Obecnie w układzie torowym stacji najważniejszą rolę odgrywają tory : tor 1 - główny zasadniczy, tor 3 - główny dodatkowy, tor 4 - odstawczy. Między torem 1 i 4 wybudowano niski peron o nawierzchni z kostki drogowej. Na równi stacyjnej można jeszcze zobaczyć tor 5 - postojowy, ale nie jest on wykorzystywany - tor jest zarośnięty.
Kolej wąskotorowa zawitała do Pińczowa w 1923 roku. Rozpoczęto wtedy budowę Pińczowskich Kolei Dojazdowych o rozstawie 600 mm. Pierwszym odcinkiem, który wybudowano była linia kolejowa o długości 18 km łącząca Pińczów ze stacją Hajdaszek (1924). Linia biegła po tzw serpentynach pińczowskich. Charakteryzowały ją ciasne łuki i bardzo strome podjazdy, dochodzące miejscami do 25 promili.
Oficjalne oddanie stacji kolei wąskotorowej w Pińczowie do użytku odbyło się w 1925 roku. Otwarto wtedy odcinek linii: Pińczów - Wiślica (18 km).
W latach 50. ubiegłego wieku zlikwidowano linię łączącą Pińczów z Hajdaszkiem oraz przekuto tor na obecny rozstaw 750 mm. Zbudowano wtedy 9 km odcinek toru łączący Pińczów i Umianowice. To właśnie ten tor jest eksploatowany przez pociągi turystyczne, organizowane przez ŚKD.
/ zdjęcia z 1 października 2017 roku /
Bibliografia:
[1]. Jędrzejowska Kolej Dojazdowa
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu