Lokomotywa manewrowa SM42-1219 6Dg (EVN: 92 51 3 620 068-8 | PL-PKPC) pierwszy raz pojawia się w Kolejowych Kielcach.
Z tym oznaczeniem i numerem biega od 12 kwietnia 2011 roku, czyli od momentu, gdy opuściła zakłady Newag S.A. po naprawie głównej, połączonej z modernizacją. Do modernizacji pojechała, jako lokomotywa SM42-1151 (numer fabryczny: 6D-10546/1991, rok produkcji: 1991) [1]. Ze starej Stonki, wyprodukowanej w Fabloku Chrzanów, pozostawiono tylko ostoję i wózki jezdne.
Modernizacje lokomotyw SM42 do typu 6Dg, prowadzone przez Newag, odmieniają te lokomotywy całkowicie. Nie tylko bryła 6Dg nie przypomina starej lokomotywy. Najbardziej istotna zmiana polega na montażu nowego agregatu prądotwórczego, który składa się z 12-cylindrowego, wysokoobrotowego silnika wysokoprężnego CAT typ C27 (turbosprężarka i intercooler), prądnicy głównej prądu przemiennego oraz prądnicy pomocniczej.
Agregat prądotwórczy posadowiono na ramie, która za pośrednictwem podpór metalowo-gumowych przymocowana jest do ostoi lokomotywy. W lokomotywie zamontowano asynchroniczną prądnicą EMIT Ghp 400 M4C. Jest to dwułożyskową prądnica, połączoną kołnierzem z obudową koła zamachowego silnika C27. Na prądnicy EMIT Ghp 400 M4C zamontowana jest prądnica pomocnicza 3×400 V, napędzana przekładnią pasową [2].
Czterosuwowy, turbodoładowany silnik CAT C27 został wyposażony w nowoczesną chłodnicę silnika i powietrza doładowanego oraz nowy układ dolotowy i wydechowy [3]. Wtrysk paliwa jest sterowany elektronicznie za pomocą pompowtryskiwaczy [2].
Silnik C27 spełnia normy emisji spalin STAGE IIIa, Średnie zużycie oleju napędowego wynosi 198 g/kWh [2]. Dzięki zamontowaniu nowego agregatu prądotwórczego zmniejszyło się zużycie paliwa, oleju oraz emisja zanieczyszczeń.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2020
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2020
/ zdjęcia wykonano 23 marca 2019 roku /
Bibliografia:
[1]. SM42-1219. Dostęp: 3.01.2020, ze strony Ilostan Pojazdów Trakcyjnych w: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=7&seria=80&lok=7400&numer=1219&title=SM42-1219.
[2]. Wiesław Szewczyk (2010). Modernizacja lokomotywy SM42 wersja 6Dg produkcji NEWAG Nowy Sącz – nowoczesność, ekologia i ekonomia, Technika Transportu Szynowego, 4, 22-24.
[3]. 6Dg. Dostęp: 3.01.2020, ze strony Newag Group w: https://www.newag.pl/oferta/6dg/.
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń