Szukaj na tym blogu

wtorek, 23 sierpnia 2016

Fakty z przeszłości. Stacja kolejowa Łączna ... z 182 024-0 w tle

W kolejnej części opowieści ze stacji kolejowej Łączna chciałem cofnąć się do odległej przeszłości. Na temat historii i początków funkcjonowania stacji w Łącznej niewiele wiadomo. W każdym razie nie dotarłem do takich publikacji i raczej wątpię, aby istniały. W różnych miejscach można znaleźć szczątkowe informacje. To, co udało mi się ustalić opisałem poniżej.

Z całą pewnością wiadomo, że stacja w Łącznej nie została wybudowana w trakcie budowy Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej. W Opisie Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej Stanisława Sienickiego (Warszawa. Drukarnia S. Orgelbranda i Synów, ulica Bednarska Nr. 20. 1885) można znaleźć tylko jedną wzmiankę o Łącznej: "Okolice Suchedniowa, Zygnańska, Kielc i Chęcin na przestrzeni 6u wiorst, stanowią niemal na całej długości linii, ciągle powtarzające się wśród łukowych przejść pomiędzy górami przekopy lub nasypy: dla wzmocnienia zaś plantu pod st. Zagnańsk, przy wsi Łączna, zbudowano mury oporowe, wysokie na trzy sążnie, o wiorstwowej blisko długości"

W 1885 roku, czyli w czasie uruchomienia Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej "... w następujących miejscowościach stanęły stacyje: Iwangród, Garbatka. Jedlnia st. IV kl.; Radom III kl.; Jastrząb IV kl., Bzin II kl.; Suchedniów, Zagnańsk. IV kl,; Kielce III kl.; Chęciny. Jędrzejów IV kl.; Sędziszów III kl.; Miechów. Wolbrom, Olkusz. Sławków IV kl.. 2 Strzemieszyce III kl.; 2 Dąbrowa III kl." [źródło: Opis Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej Stanisława Sienickiego]

Stacja w Łącznej została uruchomiona najprawdopodobniej w 1898 roku. Taką informację udało mi się uzyskać z przekazów ustnych. Najstarszym dokumentem do którego dotarłem w którym występuje nazwa stacji Łączna jest rozkład jazdy z lata 1909 roku.

Z publikacji książkowych wiadomo, że na kolei w okolicy Łącznej w latach 20. ubiegłego wieku było zatrudnionych kilku pracowników stałych i sezonowych. Znaczenie stacji w Łącznej wzrosło w latach 30. ubiegłego wieku. Prowadzono wtedy roboty związane z przebudową biegnącej w pobliżu Łącznej szosy Kraków - Warszawa. Ze stacji kolejowej w Łącznej dowożono transportem konnym kamień i inne materiały na pobliskie odcinki budowanej szosy.

II Wojna Światowa nie ominęła Łącznej. Stacja w Łącznej stała się celem ataków Luftwaffe 3 września 1939 roku.












 / zdjęcia z 28 maja 2016 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0