Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 15 sierpnia 2016

Tajemniczy tunel pod linią kolejową nr 8 w Czerwonej Górce

Pojechałem do Łącznej na kolejową foto miejscówkę całkiem w ciemno. Nigdy tam wcześniej nie byłem, ale nie oczekiwałem też żadnych niespodzianek. Od stacji Łączna do pokonania mamy odcinek około 1,5 km. Wzgórze z którego roztacza się widok na większy fragment torowiska znajduje się na terenie wsi Czerwona Górka. Przez wieś biegnie asfaltowa droga. Skręciłem intuicyjnie w stronę torów Ósemki w pierwszym miejscu, gdzie była taka możliwość. Przejechałem przez mały mostek. 

Po kilkudziesięciu metrach wyłoniła się przede mną wielka kamienna konstrukcja tunelu wbita w wysoki nasyp linii kolejowej. Czegoś takiego nie spodziewałem się w tym miejscu. Kamienny tunel o szerokości około 5 metrów, długości około 25 metrów i wysokości około 10 metrów zrobił na mnie spore wrażenie. Droga prowadząca przez tunel wybrukowana jest olbrzymimi  kamieniami, które leżą tutaj od ponad 100 lat. Woda zrobiła swoje przez te lata. Droga jest bardzo wyboista, a kamienie śliskie.

Kolebkowe kamienne sklepienie nie pozostawia najmniejszej wątpliwości, że jest to budowla pochodząca z okresu, gdy budowano linię z Dęblina do Kielc, która została uruchomiona w 1883 roku. Tunel w Czerwonej Górce to niewątpliwie jedna z nielicznych pozostałości z okresu, gdy budowano Kolej Iwangorodzko-Dąbrowską.

Po co wybudowano tunel w tym miejscu i gdzie prowadził?  Prawdopodobnie była to droga w kierunku Bukowej Góry w okolicy której pozyskiwano drewno i wydobywano kamień, ale są to tylko moje domysły. Przez tunel przechodziła brukowana droga. W okolicy tunelu widać jeszcze pozostałości po dawnej drodze.

Próbowałem znaleźć informacje na temat tunelu z Czerwonej Górki, ale bez skutku. Niniejszy wpis na blogu to najprawdopodobniej jedyna informacją jaką można znaleźć na temat tej budowli w Internecie.







/ zdjęcia z 28 maja 2016 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0