
Ilość torów oraz czynna bocznica kolejowa do PCC Silicium S.A. (dawniej Kopalnia i Zakład Wzbogacania Kwarcytu „Bukowa Góra” S.A.) świadczy, że jest to stacja kolejowa. Bocznica do Bukowej Góry została uruchomiona 22 września 1977 roku wraz z uruchomieniem kopalni. Do obsługi bocznicy kolejowej wybudowano na stacji 3 tory, z których wyjazd na linię kolejową nr 8 jest możliwy tylko w kierunku Kielc.
Na torach, które służą przyjmowaniu i wyprawianiu pociągów z i do kopalni kwarcytu stały wagony, gdy byłem w Łącznej. Przy odrobinie szczęścia można tutaj zobaczyć puste lub wypełnione kwarcytem pociągi.
Stacja Łączna posiada 4 tory główne, w tym dwa usytuowane przy niskim dwukrawędziowym peronie wyspowym. Konstrukcja peronu pochodzi prawdopodobnie z lat 60. ubiegłego wieku i od tego czasu nie była przebudowywana. Peron został wyposażony w wiaty i tablice (na przełomie 2015/2016) według Systemu Identyfikacji Wizualnej Dworców Kolejowych. Na peron wyspowy można wejść schodami z kładki dla pieszych. Kładka o konstrukcji stalowej rozpostarta jest nad wszystkimi torami stacji, co umożliwia przejście z jednej strony stacji na drugą. To nie jedyna możliwość dostania się na peron ... o czym świadczą wydeptane ścieżki prowadzące na wszystkie uczęszczane przez tubylców strony.
Obecnie na stacji Łączna zatrzymują się tylko pociągi REGIO obsługiwane przez Oddział Świętokrzyski Przewozów Regionalnych. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć jeden z takich pociągów: Impuls EN63A-020 jako pociąg REGIO jadący z Ostrowca Świętokrzyskiego do Kielc. Prawdopodobnie z tego powodu przylgnęło ostatnio do Łącznej określenie przystanek kolejowy.
/ zdjęcia z 28 maja 2016 roku /
0 komentarze