Szukaj na tym blogu

wtorek, 25 marca 2014

Dworzec kolejowy Skarżysko-Kamienna

Początki stacji Skarżysko-Kamienna sięgają czasów budowy Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. 

Pierwszy odcinek Kolei powstał w 1883 roku i połączył Dęblin z Kielcami. Na trasie Kolei znalazła się Kamienna, ale stację zbudowano w pobliskim Bzinie i nadano jej nazwę Bzin.

Z Bzina wybudowano linie w kierunku Koluszek i Ostrowca Świętokrzyskiego oraz Bodzechowa.

W 1897 roku po upaństwowieniu Kolei zmieniono nazwę stacji na Skarżysko. Gdy w 1923 nadano prawa miejskie Skarżysku-Kamiennej ponownie zmieniono nazwę stacji. Od tego czasu stacja nosi nazwę Skarżysko-Kamienna.
Budowę dworca kolejowego w Bzinie ukończono w 1885 roku. W tym samym roku oddano do użytku radomski i kielecki dworzec kolejowy. Budynek dworca nosi znamiona budowli klasycystycznej.  Niestety nie udało mi się ustalić nazwiska architekta, który zaprojektował gmach dworca. Budynek dworca został spalony w 1916 roku przez rosyjskie wojska w trakcie działań wojennych. Gmach odbudowano po zakończeniu I wojny światowej według pierwotnego projektu.

W okresie powojennym dworzec Skarżysko-Kamienna odgrywał dużą rolę komunikacyjną. Na terenie stacji krzyżował się ruch z kierunku Kraków-Warszawa oraz Koluszki - Sandomierz. Obecnie rola dworca znacznie zmalała. Praktycznie cały ruch pasażerski odbywa się na linii kolejowej nr 8. Kilka pociągów na dobę obsługuje Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych na linii do Ostrowca Świętokrzyskiego.

Kilka lat temu został wyremontowany budynek dworca kolejowego. W kolejnych latach kontynuowano prace związne z rewitalizacją otoczenia dworca.

W 2011 roku zakończono roboty związane z przebudowę terenu przed dworcem kolejowym. Za ponad 5 milionów złotych wybudowano parking dla samochodów osobowych i autokarów, dworzec mini busów oraz elementy małej architektury oraz przebudowano ciągi piesze. 
 










Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2020

 / zdjęcia z 20 października 2013 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0