Szukaj na tym blogu

czwartek, 6 marca 2014

Kolejowe maszyny budowlane na stacji Kielce Herbskie

Budowlane maszyny kolejowe to nie jest częsty widok na stacji Kielce Herbskie. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć dwie maszyny kolejowe: żuraw kolejowy EDK80/3-899 i żuraw z chwytakiem skonstruowany na bazie koparki K-611 Waryński Obie maszyny należą do PKP Energetyka Zakład Świętokrzyski.

Lekki żuraw kolejowy EDK80/3 to jeden z najbardziej popularnych żurawi kolejowych eksploatowanych przez Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo i PKP Energetyka. Producentem tych maszyn była NRD-owska fabryka TAKRAF Arbeiterweihe S.M. KIROW Leipzig. Od 1960 roku w niemieckiej fabryce powstała cała seria żurawi kolejowych EDK80 (EDK80/1, EDK80/2, EDK80/3), które przeznaczone były do robót budowlanych i przeładunkowych. 

Głównym przeznaczeniem żurawi EDK80 jest podnoszenie i przemieszczanie ciężkich elementów o ciężarze do 20T. Można też spotkać żurawie EDK80 wyposażone w chwytak, uchwyt do kontenerów lub elektromagnes. W czasach, gdy na torach królowały parowozy żurawie EDK80 były także wykorzystywane do nawęglania parowozów. Do chwili obecnej   przy obsłudze bunkra węglowego w Wolsztynie pracuje EDK80/2.

Głównym elementem żurawia EDK80/3 jest cztero-segmentowy wysięgnik kratownicowy o maksymalnej długości 16,3 metra. Poprzednie modele żurawia wyposażone są w wysięgnik o maksymalnej długości 12 metra, przy tym samym udźwigu. 

EDK80/3 wyposażony jest w napęd spalinowo-elektryczny lub elektryczny. Może również korzystać z zewnętrznego źródła zasilania. Przy wykorzystaniu własnego napędu żuraw może poruszać się z prędkością do 60 m/min (3,6 km/h). W składzie pociągu żuraw może być transportowany z prędkością do 100 km/h. 

Żuraw kolejowy EDK80/3-899 PKP Energetyka Zakład Świętokrzyski
Żuraw z chwytakiem na bazie koparki K-611 Waryński to maszyna wielofunkcyjna. Producentem koparki K-611 były Warszawskie Zakłady Maszyn Budowlanych im. Ludwika Waryńskiego. Zakłady Waryńskiego przez wiele lat produkowały różnego rodzaju maszyny dla kolejnictwa. Czy montażu koparek na platformach kolejowych dokonano na terenie fabryki przy ulicy Jana Kazimierza lub jeszcze przy Kolejowej? Tego nie udało mi się ustalić. Istnieje też możliwość, że montażem koparek na platformach kolejowych zajmował się jeden z ZNTK.

Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński

Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński

Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński
/ zdjęcia z 8 i 9 października 2013 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0