
Historia stacji kolejowej w Skarżysku-Kamiennej zaczyna się w 1885 roku. Powstaje wtedy stacja II klasy, której nadano nazwę Bzin. Na terenie stacji wybudowano parowozownię, warsztaty naprawy taboru kolejowego, kuźnię, pompownię, warsztat obróbki metalu oraz 3 remizy.
Znaczenie stacji Skarżysko-Kamienna dla ruchu towarowego i pasażerskiego stale rosło aż do lat 80. ubiegłego wieku. Przemiany gospodarcze w Polsce po 1989 roku odcisnęły jednak swoje piętno na stacji.

Całkowita likwidacja ruchu dalekobieżnego w kierunku Sandomierz - Stalowa Wola - Rozwadów spowodowana jest przede wszystkim fatalnym stanem linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Radom. Rewitalizacja tego odcinka w ciągu kilku najbliższych lat powinna spowodować powrót pociągów na linię nr 8 oraz przywrócenie ruchu dalekobieżnego na odcinku do Rozwadowa.

Z ostatnich informacji do których udało mi się dotrzeć wynika, że 84 kilometrowy odcinek linii Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki zostanie utrzymany w ruchu. O pozostawieniu tego odcinka w eksploatacji przez PLK miały zadecydować deklaracje samorządowców o uruchomienia dodatkowych pociągów oraz wnioski od prywatnych przewoźników towarowych, którzy cały czas korzystają z tej linii.
Stacja Skarżysko Kamienna zajmuje olbrzymi obszar. Jeszcze w latach 70. i 80. ubiegłego wieku przeznaczono olbrzymie środki na jej rozbudowę.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020
/ zdjęcia z 20 października 2013 roku /
0 komentarze