Historia stacji kolejowej w Skarżysku-Kamiennej zaczyna się w 1885 roku. Powstaje wtedy stacja II klasy, której nadano nazwę Bzin. Na terenie stacji wybudowano parowozownię, warsztaty naprawy taboru kolejowego, kuźnię, pompownię, warsztat obróbki metalu oraz 3 remizy.
Znaczenie stacji Skarżysko-Kamienna dla ruchu towarowego i pasażerskiego stale rosło aż do lat 80. ubiegłego wieku. Przemiany gospodarcze w Polsce po 1989 roku odcisnęły jednak swoje piętno na stacji.
Obecnie stacji nie odgrywa istotnego znaczenia w ruchu pasażerskim w Polsce. Przyczyniła się do tego likwidacja ruchu pasażerskiego do Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do Łodzi oraz zredukowanie ruchu pasażerskiego na kierunku do Tarnobrzega i Rozwadowa do odcinka Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski.
Całkowita likwidacja ruchu dalekobieżnego w kierunku Sandomierz - Stalowa Wola - Rozwadów spowodowana jest przede wszystkim fatalnym stanem linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Radom. Rewitalizacja tego odcinka w ciągu kilku najbliższych lat powinna spowodować powrót pociągów na linię nr 8 oraz przywrócenie ruchu dalekobieżnego na odcinku do Rozwadowa.
Inaczej wygląda sprawa niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 25 do Tomaszowa Mazowieckiego. Ostatni pociąg ze stacji do Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno odjechał ze stacji Skarżysko Kamienna 31 lipca 2009 roku.
Z ostatnich informacji do których udało mi się dotrzeć wynika, że 84 kilometrowy odcinek linii Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki zostanie utrzymany w ruchu. O pozostawieniu tego odcinka w eksploatacji przez PLK miały zadecydować deklaracje samorządowców o uruchomienia dodatkowych pociągów oraz wnioski od prywatnych przewoźników towarowych, którzy cały czas korzystają z tej linii.
Stacja Skarżysko Kamienna zajmuje olbrzymi obszar. Jeszcze w latach 70. i 80. ubiegłego wieku przeznaczono olbrzymie środki na jej rozbudowę.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020
/ zdjęcia z 20 października 2013 roku /
0 komentarze