W trakcie mojej rowerowej wyprawy po kolejowej Włoszczowie nie mogło zabraknąć wizyty na stacji Włoszczowa Północ. Czas wizyty był szczególny, bo przypadł na okres zamknięcia CMK w okolicy Włoszczowy w związku z modernizacją infrastruktury drogowej i trakcyjnej tej linii kolejowej. W ramach tej inwestycji na stacji Włoszczowa Północ został wybudowany drugi peron oraz przejście podziemne łączące perony.

Mało kto o tym wie, że stacja węzłowa we Włoszczowie na CMK nie została oddana do użytku 16 października 2006 roku, czyli w dniu otwarcia słynnego peronu. Infrastruktura stacyjna w tym miejscu istnieje od 1974 roku (Włoszczowa Północna, a od 1992 Włoszczowa Północ). Budynek, który "robi" obecnie za dworzec Włoszczowa Północ został wybudowany w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Budynek dworcem de facto nie jest. Mieści się w nim tylko kasa biletowa, a od strony torów na ścianie szczytowej budynku zawieszono wielką tablicę "Włoszczowa Północ".
Na początku zatrzymywały się przy peronie stacji Włoszczowa Północ tylko dwa pociągi. Pierwszym pociągiem, który zatrzymał się na przystanku Włoszczowa Północ był ekspres Ernest Malinowski. Jadąc z Krakowa Głównego (odjazd 7:34) do Warszawy Wschodniej przystanął przy włoszczowskim peronie na krótką chwilę. Drugim pociągiem był pospieszny Augustyn Kordecki relacji Gliwice - Warszawa Wschodnia. Obecnie na przystanku Włoszczowa Północ zatrzymuje się 14 par pociągów pasażerskich.
PKP poinformowało po wybudowaniu peronu, że poniesiono nakłady inwestycyjne w wysokości 909 tys zł, z czego 300 tys dołożył samorząd Włoszczowy. Faktyczne koszty były jednak wyższe, bo dodatkowe ponad 2 mln zł wydano na przebudowę infrastruktury drogowej w obrębie stacji.

Zdaję sobie sprawę, że część kolejowych obserwatorów może mieć inne zdanie na temat zasadności budowy peronu na CMK, a peron na stacji Włoszczowa Północ odbierają jako racjonalne działanie. Można spotkać się z opiniami, że włoszczowski peron to sukces, a jego odzwierciedleniem są znaczne (?) potoki pasażerskie, jakie generuje Włoszczowa Północ. Faktem jest, że peron działa. Zapraszam więc do obejrzenia kilku zdjęć, które zrobiłem w trakcie krótkiej wizyty na stacji Włoszczowa Północ w lipcu tego roku.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2019
/ zdjęcia z 27 lipca 2017 roku /
0 komentarze