Potok był pierwszym przystankiem kolejowym wybudowanym pomiędzy Jędrzejowem, a Sędziszowem. W okresie Królestwa Polskiego, pociągi osobowe pokonywały trasę ze stacji Jędrzejów do Potoku w 20 minut, a z Potoku do Sędziszowa w 24 minuty. W okresie międzywojennym pociągi znacznie przyspieszyły. Z rozkładu jazdy pociągu Warszawa – Dęblin – Granica – Kraków z 1922 roku wynika, że czasy przejazdów pociągów zostały znacznie skrócone (odpowiednio 9 i 18 minut)

Z przedwojennych map kolejowych z lat 20. ubiegłego wieku wynika, że pomiędzy Jędrzejowem, a Potokiem funkcjonowała infrastruktura kolejowa w Boleścicach. Dzisiaj jest tam strażnica przejazdowa (246,135). Co było wtedy?
W latach 1976–1979 na terenie przystanku kolejowego Potok pojawił się jeszcze jeden tor. Tym razem szeroki. W tym czasie została zbudowana Linia Hutniczo-Siarkowa (linia kolejowa nr 65 Hrubieszów – Sławków Południowy LHS). Pojedynczy, szeroki tor biegnie równolegle do torów LK nr 8 na całej długości przystanku kolejowego Potok. Tory tych linii biegną w odległości ca 20 metrów. Na terenie przystanku Potok nie ma i nigdy nie było żadnej infrastruktury kolejowej LHS, poza jej torowiskiem.
Za kilka lat, w trakcie wielkiej modernizacji LK nr 8, prawie wszystko zostanie zburzone i wybudowane ponownie na terenie przystanku Potok. Może warto wtedy wrócić do historii? W czasach, gdy tak ochoczo zmieniane są nazwy stacji i przystanków kolejowych, nazwa Złoty Potok zapewne nikogo by tutaj nie zdziwiła?
/ zdjęcia z 24 sierpnia 2017 roku /
0 komentarze