Szukaj na tym blogu

wtorek, 10 lipca 2018

Przystanek kolejowy nad zalewem w Rejowie okazał się mirażem

Następnym przystankiem na drodze z Łącznej do Skarżyska Kamiennej był kolejowy Rejów. Rejów znany jest z dużego zbiornika wodnego z zaporą na Kamionce (dopływ Kamiennej). Obecnie Rejów to osiedle leżące w granicach administracyjnych Skarżyska Kamiennej. Do Skarżyska Kamiennej został przyłączony w 1954 roku.

Zanim dojechałem do Rejowa musiałem pokonać trzy kilometrowy odcinek drogi, dzielący Stokowiec od Rejowa. Pojechałem drogą biegnącą po zachodniej stronie torów. Szutrowa, wyboista, ale szeroka droga, wiedzie w bezpośredniej bliskości torów. Niestety, ale oddzielona jest od linii kolejowej gęstym parawanem drzew i krzaków. Tylko miejscami możemy dojechać do torów Ósemki. Za to z drugiej strony drogi, na ostatnim jej odcinku, rozpościera się piękny widok na zbiornik wodny Rejów.

W odległości około 500 metrów od zapory na Kamionce, szutry kończą się, a zaczyna się współczesna drogowa cywilizacja, czyli asfalt z kostką drogową. Jest nawet ścieżka dla rowerów. Również odsłania się widok na biegnąca nasypem linię kolejową. Pasażerowie jadący tym fragmentem linii kolejowej mają piękny widok na zbiornik wodny, który ciągnie się na długości ponad 1,5 km. Udało mi się nawet utrwalić na zdjęciu pociąg TLK, jadący w kierunku Kielc, wzdłuż rejowskiego zbiornika wodnego.

Fragment rozkładu jazdy pociągu Dęblin – Strzemieszyce ( lato 1930)
Jakiś czas temu dotarły do mnie ustne przekazy, że naprzeciw rejowskiego zbiornika, mniej więcej na wysokości zapory, funkcjonował w okresie międzywojennym przystanek kolejowy Rejów. Co do faktu, że na przełomie lat 20/30 ubiegłego wieku wybudowano przystanek kolejowy Rejów, nie ma najmniejszych wątpliwości. Świadczą o tym przedwojenne rozkłady jazdy pociągów PKP. Jednak byłem bardzo sceptyczny, co do lokalizacji przystanku kolejowego Rejów w tym miejscu.

Fragment rozkładu jazdy pociągu
Warszawa – Radom – Tunel – Kraków (lato 1939)
Rozwikłanie tej zagadki okazało się bardzo proste. Wystarczyło poszperać w historycznych rozkładach jazdy pociągów. Pomocnym okazał się rozkład jazdy pociągów lato 1941 z okresu Generalnego Gubernatorstwa, w którym odległości pomiędzy stacjami podane są z dokładnością do 100 metrów, co w tamtych czasach nie było praktykowane zbyt często. Odległość między stacją Skarżysko Kamienna, a Rejów wynosiła 2,6 km (dane z tabeli dla pociągu Krakau – Tunel – Kielce – Radom – Warschau).

Fragment rozkładu jazdy pociągu
Krakau – Tunel – Kielce – Radom – Warschau
(Generalne Gubernatorstwo, lato 1941)
W rozkładach współczesnych odległości pomiędzy stacjami podawane są z dokładnością do 1 metra. Przykładowo, z rozkładu jazdy pociągów Polska 2011-2012, dla pociągu Warszawa – Radom – Kielce – Sędziszów – Kraków wynika, ze odległość między stacją Skarżysko Kamienna, a przystankiem ... Skarżysko Zachodnie wynosi 2,367 km ... czyli zaokrąglając 2,4 km. Wniosek jest prosty. Nazwa Rejów to pierwotna nazwa przystanku Skarżysko Zachodnie, a w okolicy zapory nigdy przystanku kolejowego nie było.

Fragment rozkładu jazdy pociągu Warszawa – Radom – Kielce – Sędziszów – Kraków (2011-2012)
Jednak naprzeciw zbiornika wodnego coś działało i to przez dziesiątki lat. Był budynek i semafory. Na początku lat 40. ubiegłego wieku Ostbahn rozbudowywało infrastrukturę kolejową na linii kolejowej łączącej Kraków z Warszawą. W Rejowie, na wysokości zbiornika, w odległości około 300 metrów na południe od linii wyznaczonej przez zaporę, Ostbahn wybudowało murowany budynek, w którym uruchomiono posterunek odstępowy. Budynek znajdował się obok toru nr 2. Posterunek odstępowy został zlikwidowany w połowie lat 90. ubiegłego wieku. W tym samym czasie zlikwidowano podobny posterunek w Jędrowie.  

Czy po latach, pamięć o posterunku odstępowym w Rejowie, w połączeniu z odeszłą w zapomnienie nazwą przystanku Rejów, nie zafunkcjonowała jako przystanek kolejowy Rejów nad zalewem w Rejowie? Faktem jest, że przystanek kolejowy nad zalewem w Rejowie okazał się mirażem. Inną kwestią jest, czy współcześnie przystanek nad zalewem w Rejowie nie miałby większej racji bytu, niż Skarżysko Zachodnie ... ale to dylemat dla mieszkańców Skarżyska Kamiennej.
______________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2020









/ zdjęcia z 9 września 2017 roku /

1 komentarze

  1. Tam kiedyś był przejazd kolejowy tak mniej więcej ok. 50 m. o zapory wodnej na stawie rejowskim. A posterunek dostępowy był ok. 200-300 m. przy torze nr. 2 w kierunku z Kielc. Myślę że jakieś ślady po nim powinny pozostać. O przystanku nie słyszałem. Ale przy torze nr 1 nie widać śladów po peronie a ukształtowanie terenu nie sprzyjało jego budowę w tym miejscu. Przy torze nr. 2 też takich pozostałości nie widać. (jakiś wzgórek wzdłuż toru) Może był ale w innym miejscu. Podwyższenia terenu pod perony powinny być widoczne.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0