Lekki żuraw kolejowy EDK80/3 to jeden z najbardziej popularnych żurawi kolejowych eksploatowanych przez Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo i PKP Energetyka. Producentem tych maszyn była NRD-owska fabryka TAKRAF Arbeiterweihe S.M. KIROW Leipzig. Od 1960 roku w niemieckiej fabryce powstała cała seria żurawi kolejowych EDK80 (EDK80/1, EDK80/2, EDK80/3), które przeznaczone były do robót budowlanych i przeładunkowych.
Głównym przeznaczeniem żurawi EDK80 jest podnoszenie i przemieszczanie ciężkich elementów o ciężarze do 20T. Można też spotkać żurawie EDK80 wyposażone w chwytak, uchwyt do kontenerów lub elektromagnes. W czasach, gdy na torach królowały parowozy żurawie EDK80 były także wykorzystywane do nawęglania parowozów. Do chwili obecnej przy obsłudze bunkra węglowego w Wolsztynie pracuje EDK80/2.
Głównym elementem żurawia EDK80/3 jest cztero-segmentowy wysięgnik kratownicowy o maksymalnej długości 16,3 metra. Poprzednie modele żurawia wyposażone są w wysięgnik o maksymalnej długości 12 metra, przy tym samym udźwigu.
EDK80/3 wyposażony jest w napęd spalinowo-elektryczny lub elektryczny. Może również korzystać z zewnętrznego źródła zasilania. Przy wykorzystaniu własnego napędu żuraw może poruszać się z prędkością do 60 m/min (3,6 km/h). W składzie pociągu żuraw może być transportowany z prędkością do 100 km/h.
Żuraw kolejowy EDK80/3-899 PKP Energetyka Zakład Świętokrzyski |
Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński |
Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński |
Żuraw kolejowy na bazie koparki K-611 Waryński |
0 komentarze